Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

15°C°/27°

Radarkörkép Európában, első rész: irány dél

Szerző: marcello
2012-05-24 19:15:00
Sorozatunk első részében a mediterrán térséget vesszük górcső alá.
Hirdetés

Horvátország

A közeli mediterrán országban két részre bonthatjuk az ellenőrzés módszereit és jelenlétét. Az autópályákon fix vagy telepített radarok nincsenek. Régebben motoros rendőrök mértek a kapuknál, de ez mára szinte teljesen eltűnt. Azért még ha fizetőkapuhoz érünk, tartsuk be a lassító korlátozásokat. Jelenleg elfogókkal dolgoznak. Nem nehéz az azonosításuk, mivel mindegyiknek teljesen sötétített az üvege. Hátul két villogót rejt az ablak illetve természetesen sebességmérőt a belső térben. Az autók, amikkel eddig találkoztunk: a déli autópálya-szakaszon (Zadar, Split, Dubrovnik): egy ezüst 3-as BMW. A Zágráb-Rijeka szakaszon egy fekete 3-as BMW. Illetve a rijekai körgyűrűn illetve a környéken egy fekete Audi A4. Persze az autók változhatnak, de a sötét üveg mindegyiken jelen van.

Ducati 696 Monster Vance Harper

Alsóbbrendű utak -  nos, ez már kicsit összetettebb. Telepített radarok itt sincsenek. Egyszerűen kitelepülnek egy adott helyre és ott mérnek. Azért természetesen itt is lehet logikát találni. Elsősorban faluk bevezető szakaszait es ott is azokat kedvelik ahol lejtőn érkezünk be a faluba. Rendőrmotorok jelenléte abszolút várható, főleg a régi tranzit utakon. A motorok tudtunkkal nincsenek felszerelve mérésre alkalmas műszerekkel. Általánosságban a nálunk is használt modellekkel dolgoznak. Az egész országra igaz, hogy a túlzott szabálytalanságot büntetik. Az autópályán a nálunk is alkalmazott 145 km/óra nyugodtan vállalható és hosszú utazásra bőven elegendő is. A legutolsó büntetést az egyik barátunk épp a múlt héten abszolválta. Itt 180 km / óra jelentett a helyszínen 70 eurót (autópályán).

Szlovénia

Szokásos megközelítést használjuk. Szlovéniában nagyon jók az útviszonyok. Az alsóbbrendű utakon is sokan motoroznak. Vannak szakaszok, amik kimondottan közkedveltek a motorosok körében. Könnyen felismerhető, ha egy ilyen szakaszra érünk. Rengeteg a figyelmeztető tábla, hogy az út nagy sebességgel kicsúszásveszélyt jelenthet számunkra. Ezeken a szakaszokon elképzelhető a rendőri jelenlét, de igazából mi még soha sehol nem találkoztunk velük.

Ducati 696 Monster Vance Harper

Autópálya: Itt ismét a szokott módon mérnek. Mivel az ország már nem kapus rendszert működtet, hanem a nálunk is megszokott matricákat, így itt is elsősorban elfogókkal fogunk találkozni. Gyakori a teljesen fedett kocsi, a Maribor-környéki szakaszokon tavaly egy fehér VW Passat kombit láttunk dolgozni. Szinten sötétítve. Gyakoriak az olyan rendőri intézkedések, hogy elengedik a járművet, miközben az út szélén lassan halad az elfogó, vagy éppen áll. Majd nagy távolsagból követi áldozatát és úgy méri a sebességet - így ha elmegyünk mellettük, akkor legyünk óvatosak, akár több kilométeren át is figyeljünk hátra.

Bosznia

A Balkán egyik legérdekesebb úticélja. Sokan elkerülik és indoklásként általában a "túlzott" rendőri intézkedést hozzák fel. Pedig ez az ország az egyik legjobb helyen áll a rendőri intézkedések és az azok után fizetendő összegek nem létező ranglistáján. Valóban mérnek az utakon, de rendkívül alacsony büntetési tarifákkal találkozhatunk. Egy kisebb gyorshajtás vagy közlekedési kihágás általában 10 eurót jelent, míg a komolyabb sebességátlépés 20 euró helyszíni bírság megfizetésével letudható.

Ducati 696 Monster Vance Harper

Fontos, hogy a Balkánon a határokon óvatosan menjünk előre és ha igen, akkor is lassan - és ha lehet, ne teljesen a határőrig. Könnyedén visszaküldhetnek, de akár meg is büntethetnek. Jó módszer tud lenni, ha egy előrébb parkoló motor mellé állunk be. Rendkivul kevés az autópálya és ott nyugodtan lehet motorozni. Viszont az autópályafelhajtók előtti szakasz végén szinte mindig mérnek. Dupla sáv és szalagkorlát, tehát figyeljetek. Az egesz országra igaz, hogy elsősorban a tranzitutakon, és ott is települesek előtt vagy elágazásoknál lehet talalkozni rendőrökkel. Ha megállítanak, nagy előny, ha beszélitek a nyelvüket, de ha nem - ami mondjuk érthető - ,  akkor legyetek türelmesek, és engedjétek, hogy ők beszéljenek és probáljanak kommunikálni veletek. Mindig lehet lejjebb vinni a büntetést.

Ducati 696 Monster Vance Harper

FONTOS: a déli vagy balkáni országokban gyakran találkozhattok szembejövő, egyet villantó autóval. Nem feltétlenül radart vagy ellenőrzést jelez, csupán a motorozás iránti szimpátiáját fejezi ki a sofőr. Elsősorban teherautók köszönnek a motorosoknak igy.

Montenegro

A kis törpeállam teljesen megváltozott az elmúlt tíz évben. Ez természetesen érinti a rendőri intezkedéseket is. Sok a turista, ami nekunk jó és kedvező, mert az itt elő népek nem villognak egymásnak rendőri ellenőrzes esetén vagy legalábbis nagyon kis mértékben. A turistak azonban rendkívül hatékonyan segítik egymást. Motorozni amúgy is csak lassan fogunk, hisz lélegzetelállító kornyezet van - és gyakran a Monarchiából visszamaradt utak. Autópálya nincs, így erről nincs mit beszélni. Útadót sem kell már idéntől fizetni.

Ducati 696 Monster Vance Harper

A határokon szintén óvatosan közelítsünk. Alapjában véve az összes környező országra igaz, hogy a háború miatt kialakultak bizonyos ellenőrzesi pontok, amit szivesen tartanak a mai napig. Ilyen például a Podgorica után található alagút elágazása, vagy a kotori komp után a tivati bevezető. Itt is érdemes higgadtnak maradni és kedvesen hagyni, hogy ők probáljanak kommunikálni. Mindig lehet közös nevezőt találni a fizetnivalók terén. De fontos, hogy már nem megélhetési radarozás folyik, így nyugodtan tudjuk ajánlani ezt a csodálatos országot.

Szerbia

Talán minden motoros egyik rémálma a déli szomszéd. Hihetetlen mennyiségű induló vagy érkező vendégmunkás, tömött határok, és még sorolhatnánk. Nos, aki erre megy, pozitívan fog csalódni. Az elmúlt években többször is keresztülszeltem az országot, minden irányból, és semmilyen gondom nem volt. Annak ellénere, hogy a radar/km rekordot, amit tavaly itt láttam, még egyetlen ország sem tudta felülmúlni. Újvidék után 10 kilométer alatt 5 sebességmérési pont mellett haladtam el.

Ducati 696 Monster Vance Harper

Az autópályákon nem találkoztam komolyabb rendőri ellenőrzéssel és nyugodtan mondhatjuk, hogy az egész országra igaz: nem foglalkoznak a külföldi motorosok büntetgetésével. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nem lehet belefutni, de több olyan megállításnal nem lépett ki elém a rend őre, mikor szinte biztosan lett volna alapja a beszélgetésnek. Összefoglalva az egész balkáni térségre igaz, hogy rengeteget javult a radarozási morál. Használják, de valóban megfelelő célra és nem a pénzgyűjtés eszköze. Bátran lehet használni az utakat bármely, a térséghez tartozó országban. Még ha bele is futunk egy büntetésbe, akkor is csak részösszegeket fizetünk egy itthoni hasonló sebessegű gyorshajtáshoz viszonyítva. Jótanacs: eurót vigyünk magunkkal kis címletekben, és tartsunk külön helyen kb. 20 eurót és másikon megint huszat. Ezzel a rendőr nem észleli a nálunk lévő pénz mennyiségét és lehet kérni a büntetési tétel csökkentését.

Olaszország

Most pedig irány a csodálatos Itália. Itt szintén a kettébontást használjuk, hiszen külön kell tárgyalnunk Dél- és Észak-Olaszországot. Az autópályákon egyre több helyen a Tutor rendszer éber szemei őrzik a rendet. Rendkívül egyszerűen működik, pillanatnyi sebességet és átlagsebességet is számol. Tehát a pályára felhajtás és lehajtás idejéből, illetve a kamerák közti szakaszok idejéből is képes büntetést generálni átlagsebesség-számítás alapján. A mérési pontok táblázva vannak. Egyelőre nem küldik Magyarországra a büntetést, de figyeljünk oda rá. Az autópályák északon többhelyütt zsúfoltak, sok a rendőr, még ha menet közben nem is állítanak meg senkit. Tulajdonképpen nyugodtan haladhatunk a sorral. A tempó abszolút megfelelő és a helyiek pontosan ismerik a pályaszakaszok adta lehetősegeket. Délen teljesen más a helyzet. Üres autópályákon motorozhatunk szinte mindenfajta kontroll nélkül.

Ducati 696 Monster Vance Harper

A főutakon ismét különböző szintekre számíthatunk. Északon az Alpok hegyei közül érkező motoros nyugodtan haladhat. Maga az út sem engedi a túl nagy sebesegtúllépést és rendőrök sem fogják zavarni útját. Lejjebb haladva már elképzelhető nehány kontroll. Ezt elsősorban ellenőrzési pontokkal oldják meg. Itt általában több rendőr van és gyorsan ellenőriznek, illetve mérhetnek is. Egyébkent nem jellemző, nyugodtan haladjunk az észszerű keretek között. Toszkánától már találunk fix radarokat. Természetesen kitáblázva - és a működésük is erősen kétséges. Azért figyeljünk rájuk oda. Lefelé haladva főleg ellenőrzésekkel fogunk találkozni. aminek a motorosok a legutolsó szereplői. Elsősorban a teherforgalmat ellenőrzik. Rómától délre pedig szinte teljesen nyugodtan tudunk motorozni. Akar Nápoly, akar Bari térsége az úticél, kellemes tempót tartva és jó utakon haladhatunk külonösebb fennakadás nélkül.

Franciaország

Nem létező radar- és rendőri ellenőrzési toplistánk győzteséhez értünk. Franciaország útjai magasan kiemelkednek Európa úthálózatából, ami a minőséget illeti. Még az alsóbbrendű utak is tökéletesek vagy szinte azok. A kátyú, gödör és egyéb ismert úthibák náluk ismeretlenek. De a jó utaknak és kanyaroknak őrzőik is vannak. A francia rendőrök rendkívül felkészültek, magasan képzettek vezetéstechnikailag és a technika is rendelkezésükre áll. Általában szakaszokra bontva dolgoznak, minek következtében kiemelkedően jól ismerik a területet. Nézzük részletesebben.

Autópályák. Itt két módszerrel mérnek általában. Az egyik eszköz a fix kamera, rengeteg van belőlük és főleg a sövénybe rejtve. A külföldi utazókra egyelőre nem veszélyes, nem küldik hazánkba a büntetést (még). Másik módszer a kapunal történő megállítás. Ez szinte a legjellemzőbb, és főleg délen. Azonban másképp történik, mint a legtöbb európai országban. Itt ugyanis egy rendőr a kaputól messze, a lassító táblák kezdeténél (akár 1 kilométerre is) áll egy lézerrel az autópálya mellett, nehezen látható helyen. Társai pedig nem a kapunál, hanem közvetlenül utána állnak. Amíg mi fizetünk, a rendőr odasétál hozzánk és félreint. Itt már biztosak lehetünk benne, hogy gyorshajtáson kaptak, és a helyszínen kell majd fizetni.

Ducati 696 Monster Vance Harper

Autóutakon illetve körgyűrűkön előfordulhat az autóval vagy akár motorral kitelepülő  mérőeszközhasználat is. Főútvonalakon erős a motoros jelenlét. Az Alpokban pont úgy fogunk találkozni motoros rendőrökkel, mint Provance-ban. Párban dolgoznak. Fel vannak szerelve mobil sebességmérővel, ami az érkező járműre mutatva egy számmal jelöli a sebességet, mint a régi szép időkben. Gyakran az úttól távol állnak, fent, egy másik út kereszteződésében, és onnan figyelik a gyorshajtókat. De gyakoriak az útzárak is, akár kisebb mellékutakon. Találkoztam az elmúlt években kétszer is ugyanazon a helyen egy rendőrrel, aki a kereszteződés közepén állt egy fegyverrel a kezében, miközben a kolléganője igazoltatott.

Alapjában véve kedvesek és segítőkészek, ha bármilyen kérdéssel fordulsz hozzájuk, de a gyorshajtást konzekvensen büntetik. Azért senki ne ijedjen meg ettől az országtól sem. Kilométer/megállítás és büntetés terén még mindig az egyik legjobb helyen állnak. A hatékony rendőrség lényege nem az, hogy az apró túlkapásokat rendkívüli szigorral büntessse, hanem hogy kiszűrje a valóban nagymértékű túllépéseket. Mindenki nyugodtan motorozzon, és élvezze a gallok útjait, de érdemes arányokban nem túlzottan átlépni az útszakasz sebességkorlátait.

Büntéteseik egyébkent magasak, mint minden fejlett európai országban, de nem magasabbak, mint nálunk. Érdekességképpen leírom, hogy legutoljára Marseille-nél egy Z1000-et vezető motoros az előttem szabályosan, a szakaszon elérhető maximális sebességgel haladó rendőrautót szó szerint levillogta, majd elmotorozott.

Spanyolország es Portugália

Itt igazábol nehéz lesz mit írni. Talán annyit érdemes, hogy a barcelonai, valenciai rész jóval zsúfoltabb és emlékeim szerint mintha láttam volna rendőrt, de hogy nem dolgozott, az bizonyos. Lejjebb, Andalúzia felé teljesen Portugáliáig semmi. De még Madrid felé sem láttam sebességmérést pályán. A főutvonalakon elképzelhető radar, mert találkoztam is vele, de jóelőre jelezték, és ha jól emlékszem, többezer kilométer alatt ez volt az egyetlen. Kiváló utak és gyönyörű táj, teljes szabadságban.

Ducati 696 Monster Vance Harper

Portugáliát azért vontam ide, mert bár voltam ott és motorozás szempontjából tökéletes úticél, nem tudnám megmondani, hogy néz ki egy portugál rendőr

Összefoglalva

Alapvetően igaz az a tézis, ha távolra mentek, nem érdemes túl gyorsan haladni, mert az ember elfárad, a benzin gyorsabban fogy, így több lesz a megállás. Valahol 150 km/óra az a tempó, amivel egy Budapest-Marseille-t kényelmesen és hatékonyan lehet megtenni. Ezzel a tempóval senki nem fog minket zaklatni, sem büntetni. Érdemes a sebességkorlátoknál lassítani, mert a fejlett közlekédési kultúrával bíró országokban ezeknek mindig van gyakorlati okuk, és a biztonságunkat tekintve is fontos lehet. A mellékutakon általában 10-15%-kal érdemes gyorsabban menni, mint a forgalom - így magunknál tarthatjuk a kezdeményezést, de mégsem lépjük át a megengedett határokat. Ha viszont motorozni szeretnénk és megtetszik egy hegyi szakasz, akkor érdemes előtte bejárni és utána egy gyorsabb tempót felvenni a már ismert és látott részen. 


Hirdetés

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Utazás Rovat Hírei

A londoni Ace Caféból a Madras Caféig

A Royal Enfield Continental GT indiai bemutatójának részletei és a Rider Mania 2013 (videó)

The Great Ride of China

Buck és Amy az új csúcstartók, 34.153 kilométer országhatár átlépése nélkül.

Ottó 16 ezer kilométeres kiruccanása

Micsoda egy kaland! Triumph Tiger European Adventure 2013.

A világ leghosszabb motoros túrája

503 napon át a nyeregben, át tűzön és vízen (szó szerint), 22 országon, át a teljes amerikai kontinensen. Lélegzetelállító videó.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: