Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

15°C°/32°

Teszt: BMW R nineT

Szerző: reture
2014-04-28 00:00:00
Kipróbáltuk a BMW újdonságát, a koncepcióból lett valóságot, a nineT-t.
Hirdetés

Szöveg: Vaslaki Tímea, CrazyJoe
Fotó: Polónyi István (Polis)

Mielőtt belevágunk a tesztbe, kicsit visszalépünk a múltba és bemutatjuk, honnan és miért jött létre a jelenlegi roadster piac talán legizgalmasabb széria motorja.

2012-ben már írtunk egy lehetséges BMW roadster érkezéséről, amiről akkor azt gondoltuk, a korábban koncepcióként már bemutatott Lo Rider szériaváltozata lesz – ezt az ötletet még 2008-ban, a milánói EICMÁ-n tárta a nagyközönség elé a BMW.


Az alkotók és az építés teljes folyamata

2013-ban Roland Sands - akit méltán tartanak a világ egyik legjobb motorépítőjének - cégével, az RSD-vel (Roland Sands Design) a BMW megbízásából épített egy különleges motort. Az alkalom a gyár 90. jubileuma, illetve az R90S negyvenedik születésnapja volt. A motor alapját a már említett R90S adta, ami komoly sport eredményekkel is büszkélkedhet: végsebessége megközelítette a 200 km/órát, és indult többek között az AMA Superbike kategóriájában is.

A Sands-féle BMW Concept Ninety a tökéletesség határát súrolta: Öhlins TTX futómű, Brembo fékek, egyedileg tervezet és kivitelezett minden apró részlet, mint a mart villahidak, a fejidom, a kipufogó, a felnik és sorolhatnánk az utolsó csavarig.

RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety
  • RSD BMW Concept 90  - Ninety

A BMW a nineT-val sokkal jobbat épített, mint amire bárki számított, és megtette azt, amit a legtöbb motorgyár eddig nem: egy motorépítőt is meghívott a tervezői csapatba, aki természetesen Roland Sands volt. Így a tavaly megjelent roadster mindenkinek igazi meglepetés volt. Nem a Lo Rider koncepciót, és nem is NineT90S-t láthattuk viszont a képeken, hanem egy egyedi, de mindkét koncepció jegyeit magán viselő széria gyártású modellt mutatott be a bajor óriás.

Az eredeti ötletet is sikerült megtartaniuk az építőknek, így egy kis átalakítással - amit bárki otthon is elvégezhet -  igazi egyszemélyes roadstert építhetünk magunknak, ahogy azt a 2008-as koncepcióban láthattuk. Az RSD stílus elemei is felismerhetőek a nineT-n, ami abszolút pozitív hozadékként jelentkezik a motor megjelenését tekintve.

Kihagyhatatlan, az elmúlt évek talán legjobb reklámfilmje

A nineT azonnal meghódította a motorépítők szívét. A sajtóanyagon felül a BMW egy kis videót is készített az új roadsterthez, ami hangulatában tökéletesen mutatja be az alkotók szándékat.

BMW Ninet teszt

Eljött a tavasz és végre hozzánk is elért az első tesztmotor, így mi is alaposabban szemügyre vehettük. Mivel a roadstereket vásárló vagy építő motorosok nagy hangsúlyt fektetnek a vizualitásra, mi is a külső jegyek boncolgatásával kezdjük a motor bemutatását. 

A BMW úgy véli, a motorozás kvintesszenciáját, a szenvedélyt és a szabadságérzetet öntötte formába az R nineT testében, és nagyon közel áll az igazsághoz. A motor már első ránézésre is lenyűgöző. A design központi eleme a tank, ami uralja az egész motor karakterét, szinte vezeti a tekintetet. Ahogy szemünkkel végigpásztázunk a kúpos, alumínium kormányon, a villahíd formáján, ahogyan benyúlik a motorba, miközben egyetlen felfogatási ponton tartja az egyszerű, kerek lámpát, a gravírozott BMW Motorrad feliraton, a fűzött kerekeken, az egyszemélyes ülésen, a farokidomon, a hátsó rugóstagon, egyszerűen nem találunk olyan részletet, amiben ne lehetne percekig gyönyörködni. Minden tökéletesen kidolgozott, semmi sincs műanyagból, a nineT minden porcikája stílusos és minőségi.

BMW Ninet teszt

A stílus rögtön izgalmas kérdés a nineT esetében: ez az első olyan BMW, aminek megjelenése játszi könnyedséggel ezerféleképpen alakítható, minden tulajdonos a saját ízlésére szabhatja új nineT-ját. Legózhatunk belőle roadstert, café racert vagy naked bike-ot, lehet egyszemélyes vagy kettő csupán azzal, hogy lecsavarozzuk a váznyúlványt, másként fogatjuk fel a rendszámot és a hátsó lámpát, vagy variáljuk a kipufogót. A nineT-nak ezer arca van, a tulajdonos kreativitása meglehetősen szabadon szárnyalhat, és akkor még csak a gyárilag beépített lehetőségekről ejtettünk szót.

BMW Ninet teszt

A motorra ülve máris érezzük, hogy a nineT-ra Michael Jordan is beruházhatna, mert az üléspoziciót eléggé hátratolták, ezzel is hangsúlyozva a Lo rider jegyeit. A széles kormánynak és ergonomiailag is jól kialakitott tanknak köszönhetöen kényelmes üléspoziciót kapunk akár hosszú távra is.

A hidraulikus kuplung egyszerűen álom, finom női ujjaknak sem okoz nehézséget előcsalogatni a lóerőket. Váltáskor kissé zavaró a keresztirányú rántás, ezt mi a kardánhajtásnak tudtuk be, de lehet, hogy simán csak gyorsasági motorosként tízezres fordulat feletti váltásokhoz vagyunk szokva. A hiba orvoslására mindjárt két megoldását is találtuk: egyrészről ha viszonylag magasan tartjuk a fordulatot, akkor ez a terhelésváltás kisimul, másrészről ha tehermentesítjük a váltót és gázelvételkor finoman felváltunk.

BMW Ninet teszt

Első blikkre érződik, hogy kifinomult műszerrel van dolgunk. 200 km/óra feletti sebességnél sem érezzük, hogy az életünkért kapaszkodnánk. Nincs számottevő vibráció, a lányok akár sminkelhetnek is menet közben. Szélvédelme kenterbe ver néhány fejidommal vagy minimális plexivel ellátott modellt és márkát.

A kanyarodás már-már pályamotoros emlékeinket idézi. A nineT első futóműve fix, nem állítható, mégis úgy kanyarodik, mint az álom. A hófehér hátsó futómű szintén tervezői díjat érdemelne. Állítható, viszonylag tág tartományban hangolhatjuk súlyunkhoz és motorozási stílusunkhoz a megfelelő komfortérzetet kiváltó rugó előfeszítést.

BMW Ninet teszt

Kerestük a ragasztóanyagot a gyári Continental Road Attack 2C papucsokon, de nem találtuk nyomát. Az abroncsok nagyon hamar elérik az üzemi hőfokot, és magabiztos tapadást biztosítanak még vizes aszfalton is, amit a teszt során bőven volt alkalmunk tapasztalni. A puhára hangolt hátsó futómű úgy nyelte el az egyenetlenségeket, hogy gázelvételre nem nagyította, gyorsításkor pedig nem szűkítette az ívet. Bombabiztos úttartásról tett gyors tanúbizonyságot, és ha kanyarvadászatról van szó, számunkra meglepő, és a típustól nem elvárható módon és biztonsággal teszi a dolgát.











Komoly szerepet vállal a kanyarstabilitásban, de még inkább az egyenes úttartásban az acélcső váz, a tervezői csapat és Roland Sands tudta, hogyan kreáljon stabil csöves vázat, ahol a blokk ráadásul teherviselő elemként is funkcionál.

BMW Ninet teszt

A megállást elöl négydugattyús, radiális Brembo nyergek és 320 mm-es tárcsák biztosítják fémhálós fékcsővel kiegészítve. Ami itt fontosabb kérdés, az az adagolhatóság. Alacsony sebességnél is igen korán harap a fékünk, külön figyelmet igényel, hogy ne fejeljük le a plexit, ami még szerencse, hogy nincs. Talán egy nagyobb keresztmetszetű dugattyúval a főfékhengerben orvosolni lehetne ezt a problémát, mert az alsó és felső munkahenger nincs összhangban egymással. Ezt leszámítva hibátlanul látta el a feladatát. A nineT iszonyatosan harapós fékkel van ellátva, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy az általunk tesztelt modellben még igen kevés kilométer volt.











Biztonságtechnikából az ABS jelesre vizsgázott. Nem túl agresszíven avatkozik közbe, finoman adagolja és veszi el az elektronika a fékfolyadék nyomását. Egy pillanatra sem éreztük, hogy át akarná venni felettünk az irányítást, ez nyilván a BMW sokéves ABS tapasztalatának köszönhető.

BMW Ninet teszt

A hátsó fék adagolhatóság szempontjából felülmúlja az elsőt, rendkívül pontosan, széles tartományban bírható munkára, kiváló összhangban van a hátsó futómű lágyságával. Kanyarbejáraton és akár kanyarodás közben is bátran alkalmazható, finoman ülteti össze a rugóstagot, így nincs hirtelen súlypontváltozás. Az ABS ha lehet, itt méginkább osztályon felülire sikeredett, mert a motort a hátsó fékkel megcsúsztatni gyakorlatilag lehetetlen.





















Az új technikai megoldásokhoz társuló klasszikus feeling sok helyen visszaköszön, ilyenek például a hagyományos, fűzött kerekek, amik egyszerűen tökéletesre sikerültek. Nem gondoltuk volna a radiális fékek megjelenésekor, hogy azt valaha küllős felnivel fogjuk viszontlátni, és íme: létezik harmónia az elavultnak hitt és a csúcstechnika között.

BMW Ninet teszt

És ha már ismét látvány, ne fussunk el az Akrapovič duplázás mellett, mely igazán feszesre sikerült. A szokatlan, bal oldali, és egymás feletti elhelyezés harmonikusan simul bele a designba. A kipufogó hangja az egyik legkellemesebb része a nineT-nak. Minden fordulattartományban kellően mély, nem zavaróan hangos, mégis egyfajta tekintélyt kölcsönöz a levegő-olajhűtéses boxernek.

BMW Ninet teszt

Kiemelendő a motor fogyasztása: nagyobb terhelés, folyamatos visszakapcsolgatás és tartósan nagy sebesség mellett sem fogyasztott többet hat liternél száz kilométerenként. Ezeket az adatokat a két kerek, analóg műszer között elhelyezett digitális központi kijelzőről olvashatjuk le, melynek funkcióit a bal hüvelykujjunkkal a kormányon változtathatjuk. A fokozatkijelző is szembetűnő jelenség, nem kell attól félnünk, hogy egy harmadikban végrehajtott indulási kísérlet miatt kínos helyzetbe kerülünk a körút sarkán.











BMW Ninet teszt

Összefoglalva a BMW-nek sikerült méltón megünnepelni a 90 éves jubileumot. Olyan modellt alkottak, amiben mindenki örömét leli. Tökéletesen alkalmas kellemes hétvégi motorozásra, de kisebb túrákat is nyugodtan tervezhetünk a nyergében. 

Kezdő motorosoknak és hölgyeknek is ajánljuk. Barátságos gázreakciójának és alacsony súlypontjának köszönhetöen ők is örömüket lelhetik benne, ahogy gyakorlottabb pilóták is felfedezhetik a rengeteg elrejtett finomságot, a német precizitás adta biztonságérzetet, még akkor is, ha kicsit rosszalkodunk vele, vagy épp a határainkat tesszük próbára.

BMW Ninet teszt

Kávézók előtt feltűnően jól mutat, és garantáltan magára vonza a tekineteteket, motoros hölgyek számára pedig valódi presztízs értékkel bírhat, ha egy ilyen van a kezükben fakanál helyett.

BMW R nineT

  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT
  • BMW R nineT

A tesztmotort köszönjük a BMW Motorrad Magyarországnak!

Motor és erőátvitel:

Motortípus: Levegő- és olajhűtéses, kéthengeres boxermotor
Hengerűrtartalom: 1170 cm³
Furat / löket: 101 x 73 mm
Szelepvezérlés: DOHC
Sűrítési viszony: 12,0:1
Hajtás: kardántengely
Kuplung: hidraulikus működtetésű, száraz
Sebességváltó: körmöskapcsolós, hatfokozatú 

Alváz, futómű és kijelző:

Váz: acélcső, amelyben a motor is teherviselő elem
Első kerék: 3,5 x 17”
Hátsó kerék: 5,5 x 17”
Első gumiabroncs: 120/70 ZR 17
Hátsó gumiabroncs: 180/55 ZR 17
Első felfüggesztés: fordított, 46 mm-es villák, 120 mm-es rugóút
Hátsó felfüggesztés: Paralever egykarú lengővilla
Első fék: 320 mm-es dupla tárcsa Brembo négydugattyús úszó féknyergekkel
Hátsó fék: szimpla tárcsafék, 265 mm-es tárcsa
Műszerfal kijelző / Funkciók: analóg kilométeróra és fordulatszámmérő km számlálóval és órával

Méretek:

Hossz: 2220 mm
Szélesség: 980 mm
Ülésmagasság: 785 mm
Tengelytáv: 1476 mm
Villaszög: 64,5º
Utánfutás: 102,5 mm
Üzemanyagtank kapacitás: 17 liter
Fogyasztás: 5,8 l/100 km (120 km/h sebességnél), 4,5 l/100 km (90 km/h sebességnél)
Menetkész tömeg: 222 kg
Maximális össztömeg: 430 kg

Teljesítmény:

Maximális teljesítmény: 110 LE / 81 kW @ 7750 rpm
Maximális nyomaték: 119 Nm @ 6000 rpm

Hirdetés

Címkék:

bmw, bmw r ninet

Kapcsolódó cikkek

SOULFUEL: sírva rohannánk motorozni
Magazin 2013-11-07

SOULFUEL: sírva rohannánk motorozni

Valahogy így kell kinéznie egy PR videónak. A BMW kisfilmje a nineT roadstert hivatott népszerűsíteni, de nem csak annak csinál reklámot, hanem az egész motorozásnak úgy, ahogy van.
BMW R nineT by Nicolas Petit
Bemutató 2014-01-13

BMW R nineT by Nicolas Petit

Telitalálat! nineT-átiratok Nicolas Petit műhelyéből.
Milla Jovovich oldalára fektetett egy BMW R NineT-t
Magazin 2014-01-22

Milla Jovovich oldalára fektetett egy BMW R NineT-t

Milla, aki még esés közben is aranyos. Videó.
BMW Track Grinder az Urban Motortól
Bemutató 2013-12-10

BMW Track Grinder az Urban Motortól

„Félgyári” BMW R nineT-átépítés.
BMW Concept Ninety
Bemutató 2013-05-26

BMW Concept Ninety

Az RSD újra lecsapott. BMW R90S elölről-hátulról!
BMW Lo Rider: a csináld magad-koncepció
Bemutató 2008-11-04

BMW Lo Rider: a csináld magad-koncepció

Nem csinálnak mást, adnak egy fehér lapot. Rajzold le, milyet szeretnél. Streetfighter, café racer, csupasz, jövőcirkáló.

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Teszt Rovat Hírei

Teszt - Kumpan 1954L elektromos robogó

Luxustroli elérhető áron

Yamaha MT09 Night Fluo teszt

Átdolgozott Hyper Naked-et teszteltünk

Teszt, Suzuki Hayabusa: Dö Áltimét Szportcbájk

Jó régen próbáltuk a "sportmotorok királyát", most újfent lecsokoládéztuk a bokánkat tőle. Kell egy Hayabusa!

Suzuki VanVan 200 teszt

A Japán 200-as modell tesztje és összehasonlítása a kisebb testvérrel.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: