Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

C°/

Teszt, Yamaha Tmax 530 – Még mindig a csúcson ?!?

Szerző: triple
2012-11-05 19:38:00
Szokták mondani, hogy nem feljutni nehéz a csúcsra, hanem ott is maradni. Megnézzük, hogy az új kihívókkal szemben ez sikerült-e.
Hirdetés

Azt hiszem, a Yamaha Tmaxot nem nagyon kell senkinek bemutatnunk, aki kicsit is érdeklődött az utóbbi években a maxirobogók után, hisz évek óta az egyik (ha nem a) legjobb robogónak tartják! A maxirobogók nem voltak a szívem a csücskei, de az utóbbi években igazán megkedveltem őket. Bár ez nem egy összehasonlító teszt, de önkénytelenül is felmerült bennem a kérdés, hogy vajon a BMW C600 Sport-hoz képest tud-e valami újat vagy mást mutatni?

Szöveg: Varga Gergő. Képek: Polis

Teszt Yamaha Tmax 530

Az új Tmax, kifinomult, de inkább sportos formavilággal bír. A műszaki tartalma is a kategória csúcsát jelenti.

Ha külsejét nézzük, kimondottan sportosra, brutálisra sikerült. Kicsit Mad Max-es szerintem. Persze lehet finomabb (szürke, ezüst és fehér) színvariációkban is rendelni, ha valaki ezt a matt-metál fekete kivitelt túl egyszerűnek találja. A formavilága elég trendi lett, mégis megtartotta a korábbi modellek ismertető jegyeit. Éles formák, szigorú lámpatestek, és különböző műanyag, karbonmintás berakások teszik „színessé”. A műanyagok kidolgozása viszonylag jó lett, a lámpatestek szépek, főleg a féklámpáé, ami kísértetiesen hasonlít az R széria ezres modelljére. A plexit természetesen itt is tudjuk állítani, bár nem egy gyors mozdulattal, de szerintem nincs is szükség annak napi szintű állítgatására. Szélvédelme elég jó, nem volt rá panaszom. A cuccainknak is találunk helyet, elöl van két rekesz amiből az egyiket kulccsal is tudjuk zárni, az ülés alá viszont a zárt sisakom már nem fért be. Az üléspozíció sportosan nagyrobogós, talán nem fekszünk rajta annyira mint a többin. Hosszú távon is elég kényelmes volt. Az üléspúpot tudjuk a kedvünkre állítani.

Teszt Yamaha Tmax 530

A lámpatestek és az irányjelzők szépek, mintha már láttuk volna valamelyik Yamaha modellen ...

A műszerfal is beleillik ebbe a képbe. Két nagy analóg mutató, a kilométeróráé és a fordulatszámé, és középen egy digitális panel kapott helyett. Gyakorlatilag itt is a megszokott dolgokat találjuk (napi számlálók, fogyasztás, külső hőmérséklet, óra ...). A két nagy mutatóra meg nem árt néha rápillantanunk, ugyanis könnyedén el tudunk érni komolyabb tempót úgy, hogy szinte észre sem vesszük.

Teszt Yamaha Tmax 530

A határozott vonalak a műszerfalon is megtalálhatóak. A kilométeróra és a fordulatszám is analóg lett, középen a digitális panelen megtalálunk minden egyéb paramétert, köztük az átlagfogyasztást is ami 5l környékén mozgott a teszt alatt.

A Tmax szíve egy 530 ccm-es vízhűtéses, négyszelepes, soros kéthengeres blokk. Ez 46 le-t és 52 nm-t tud felmutatni. A teljesítményre nincs is panaszunk, ezt a testet akár két személlyel is könnyedén mozgatja minden gond nélkül. Pikk-pakk el tudunk vele érni a 160 km/h-s tempót és persze e fölötti tempóra is képes. A városban és a külvárosi ingázáshoz nem kell ilyen gyorsan mennünk, ott sokkal fontosabb, hogy mennyire rugalmasan, könnyen adja le a teljesítményt. A gyorsulás és a tempó nagymotoros feelinget ad. A motorblokkot itt sem a megszokott helyen találjuk, hanem kicsit előrébb tolva, a hátsó villa forgáspontjánál. Ezzel azt sikerült elérniük, hogy a motorblokk nem mozog a hátsó futóművel, hanem gyakorlatilag elfordul egy helyben. A fixen lévő motorblokk rezgéseinek csökkentését egy harmadik, üresen futó kiegyensúlyozó dugattyúval érték el. Ennek köszönhetően a robogóknál megszokott hátulját kiemelő érzésünk sincs amikor ráadjuk a gázt és a futóműnek is kevesebb dolga van a berugózáskor. A hátsó villa tehát úgy működik, mint egy normál motoron és nem mint általában egy robogón.

Teszt Yamaha Tmax 530

A 46 le és az 52 nm nem tűnik soknak, mégis könnyedén elbánik a Tmax több mint 200 kg-os tömegével. A többféle merevségű, könnyű alumínium váz és a jól eltalált futómű könnyed motorozást tesz lehetővé.

A Tmax új alumínium vázat kapott. A váz eltérő merevségű lett, így jobban tud alkalmazkodni a terhelésekre. Gyakorlatilag ha nem is egy az egyben, de a motogp-ből átvett tapasztalatokat itt is érvényesítik a gyártók. A motorblokk elhelyezésével súlypontot alacsonyra került, ez könnyű irányíthatóságot eredményezett. Az alumínium vázba elöl egy 120mm-es rugóúttal rendelkező normál villa dolgozik, a hátsó futómű rugóútja 116 mm. A nagyméretű, ötküllős 15”-os kerekeken gurul, amiken igazán jól sikerült Bridgestone sportgumik feszülnek. Ezekkel igazán kontroll alatt tudjuk tartani a gépet és az úthibákat is viszonylag jól elnyelik.

Teszt Yamaha Tmax 530

„Normál” lengővilla, az új aramid rostból készült, szinte holtjáték nélküli hajtószíj, 15”-os ötküllős kerekek és a sportos Bridgestone gumiabroncsok. Már csak a kanyarokat és a jó időt várjuk..
.

A fékrendszer volt az egyik igazi csemege ezen a robogón. Elöl egy dupla 267 mm, kétdugattyús fék dolgozik, míg hátul egy óriási 282mm-es szimpla tárcsa található. A fékkarok természetesen állíthatóak. A hátsó tárcsán a rögzítőféknek van egy külön fékdugattyúja, ez mondjuk nem sikerült a legszebbre. A rögzítőféket a bal oldali kormányról tudjuk egy kis karral működtetni. Sajnos vagy szerencsére, de ezen a modellen nem volt ABS, de természetesen rendelhető azzal is. Azért sajnos, mert nagy segítség tud lenni az ABS, főleg ha valami váratlan forgalmi szituációba keveredünk vagy megviccel minket az útburkolat. És azért szerencsére, mert a Tmax annyira jól kezelhető és a fékek is olyan jók, hogy kár lenne kihagyni azt az élményt amit a kezelhetőségével ad. Nagy meglepetésben nem volt részem a teszt alatt, ahol arra gondoltam volna, hogy bárcsak most ABS-szel szerelt verzión ülnék. Összességében a fékkel maximálisan meg voltam elégedve.

Teszt Yamaha Tmax 530

A Tmax kezelhetősége példán felüli. Jó szórakozás és a kanyarokban is meglepően jó partner. Az ABS-szel szerelt verzióval persze csak konzervatívan tudunk közlekedni.

A felhasználási területre gyakorlatilag ugyanazt tudom elmondani, mint amit a BMW-nél is mondtam. Ez azt jelenti, hogy főleg ingázáshoz és külvárosi szakaszokhoz a legjobb, mert ha nagy dugóba nyomulunk előre azért kell neki hely, hogy elférjen a kocsik közt. Persze el tudunk menni a sorok közt, nem azt mondom, de oda kell figyelnünk a tükrökre. Ráadásul azért is, mert nem a kormányra van szerelve, hanem a vezetőtől távol az idom első részénél van elhelyezve, aminek köszönhetően kicsit máshogy kell kiszámolnunk ha át akarjuk „billenteni” a visszapillantók között, vagy valami szűk helyen. Megmondom őszintén egy mikrobusz tükröt sikerült is lekoccolnom, pedig nem jellemző, hogy érintőre venném az autókat.

Teszt Yamaha Tmax 530

A külvárosi, kicsit tempósabb szakaszokat élveztem leginkább az új Tmax-szal. A futómű mindenhol elemében volt.

A Tmax a legsportosabb nagyrobogó amit eddig teszteltem, igazi kanyarvadász. Városi közlekedéshez is jó partner, de az igazi értékeit akkor élvezzük ha komolyabb megpróbáltatások elő állítjuk. A fékek, a futómű, a motorblokk teljesítménye mind mind inkább a nagymotorokhoz sorolja a Tmaxot. Ez a robogó nem csak egy jó alternatíva arra, hogy könnyebben, gyorsabban és olcsóbban tudjunk munkába járni, hanem igazi élményt tud adni a használata közben. Azt mondom túrázni is szívesen elmennék vele. Két személlyel is jól használható, a jó irányíthatóságát akkor is megtartja és az utasnak is van bőven és kényelmesen helye a hátsó fotelban. Az ára azonban ennek sem elhanyagolható, 3M ft körül kell letennünk az asztalra ha haza szeretnénk tolni egy ilyet. És válaszolva az általam feltett kérdésre, igen még mindig ott van ...

Teszt Yamaha Tmax 530

Klikk a képre! Galéria nyílik!


Hirdetés

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

#18700 motortalan

2012-11-06 20:06:57
Akkor most előadnám a szokásos sirámot. El sem tudom képzelni, hogy motorárban robogót vegyen az, aki motorozni szeret. Biztos megvan a maga célközönsége a Tmax-nak is, máskülönben nem gyártanák, de akkor is piszkosul drága. És nem csak a magyar pénztárcának az, hanem relatíve, más motorokkal összevetve.

#18696 puntomacko

2012-11-05 20:09:43
ennyivel jobb!

#18693 lolobar

2012-11-05 08:50:49
Ezen kisebb a majrécsík, mint a BMW-n volt.

A Teszt Rovat Hírei

Teszt, BMW F 800 GS: Hogy túl jó, olyan van?

Ha négy szóval kellene összefoglalnom a BMW középkategóriás túraenduróját, akkor Visszataszítóan Tökéletes Közlekedési Eszköznek mondanám.

Teszt: Honda SH300i - Tökélyre csiszolva

Létezik vajon olyan SH300 tulajdonos, aki nem rajong a motorjáért? Aligha. Mert az SH-ban minden benne van, amit egy sportos, városi robogótól elvársz, és nem csak praktikus, hanem élvezetes is vele a hétköznapi otthon-munka-edzés útvonalon a motorozás.

Teszt, Yamaha MT-10 - Az arca a baj

Jelentjük, a Yamaha MT-10 nem hazudtolja meg "csupasz R1" becenevét: úgy megy, fordul és csinál mindent, ahogy egy... nos, csupasz R1. Csak hát hogy néz már ki?

Teszt, Honda CB500F: Csajozós figura

Tizennyolc évesen a fenekemet a földhöz vertem volna egy ilyenen, de a CB nyergében meg is fiatalodik az ember. Lám-lám, mivé lett a jó öreg CB(F)500!
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: