Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

C°/21°

Teszt, Aprilia Pegaso 650 Factory: A szaladgálós

Szerző: noga
2008-10-20 17:59:12
Nem tud semmi extrát a Pegaso, azokat viszont stabilan. Itt az Aprilia perem- és belvárosi célszerszáma ’occsóért.
Hirdetés

Szöveg: doki Fotók: Soós Botond, Aprilia

Nem is csúnya, nem is szép, kellemes. Nem is erős, nem is gyenge, megfelelő. Nem is túrás, nem is endúrós, de kényelmes. A közel kétmilliós vételár épp csak egy csipetnyivel több, mint amennyit gondolkodás nélkül kiadnánk érte. Amúgy meg tüchtig kis masina, működik mindene, jön és megy, berreg, püffög, szépen csendben gurulgat. Élőképes vállalkozás a Pegaso, szó se róla. Igaz, a szó szűkös értelmében vett közlekedésben ki is merít mindent, amit tud, viszont erre tervezték: felhasználási területén 100%-ot fut.

Teszt Aprilia Pegaso 650 Factory

Aki a motorozásban keresi a világmegváltást, annak nem a Pegaso kell. Nem mintha az életérzés kifejezésére nem lenne megfelelő eszköz az Aprilia, de vannak olyan motorok, amik erre sokkal alkalmasabbak, és nem is kell értük sokkal többet fizetni. A Pegasot azoknak csinálták, akik a motorozást, mint potenciális közlekedési lehetőséget szeretnék kiaknázni egy frigid módon praktikus motorral. Alacsony fogyasztás, tűrhető vételár, kellemes menettulajdonságok, és mindehhez egy teljesen kulturált kinézet.

Teszt Aprilia Pegaso 650 Factory

Itt-ott azért feltűnnek a Pegasón olyan dolgok is, amik kicsúsznak a funkcionalitás oltalma alól, és csak gyönyörködtetni akarnak. Az aranyszínű kerekek például, meg a karbon elemek, amik Factory-s kiváltságok, vagy ilyen a digitális műszerfal, vagy sokkal inkább annak animációs játéka, ami a gyújtáskapcsoló elforgatása után fogad: kanyargós út mellé 650-es feliratba szaladnak össze a folyadékkristályok. A kormány is arany eloxált, a befogó is korrekt, de a motornak valahogy mégis a velejében van az olcsóság, a tény, hogy csak kiszolgálni, és nem szeretni akar. Menet közben a visszapillantók minden fordulatszámon rendületlenül rezegnek, látni bennük nem sokat lehet, és bár funkcionális szempontból a kezelő karok is baj nélkül teljesítik dolgukat, rázkódásuk amplitúdója többszörösen lépi át azt a szintet, amit még jó szívvel eltűrünk. Apróságok, zavaróak.

 
 

Aprilia Pegaso 650 Factory

Aprilia Pegaso 650 Factory

 

A 650 nevet csak az egyszerűség adatta az Apriliával, valójában a jó öreg 660-as egyhengeres négyütemű karattyol az acélvázban. Nyomatékos, kiszámítható, injektorral etetett, nem túl pörgős, nem túl csalafinta. Öblös gázadásokkal lehet intenzívebben gyorsulni az alsóbb fordulatokról, elhamarkodott váltásokkal utazhatunk az 59 newtonméter minden egyes szegletén, ami ugye nem valami sok, de a célnak éppen megfelel. A motoron ülve, főleg a városi forgalomban valahogy elveszik az a fajta tenyérviszketés, hogy ennél sokkal több is jól esne. A 48 lóerővel sincs sok kezdeni való, megy a Pega, 60-ig meggyőzően, 100-ig virgoncan, 140-ig autósan, utána meg keservesen – mindehhez öt gangot kell végigzongorázni.

 
 

Aprilia Pegaso 650 Factory

 

Nem az eszetlen száguldozásra találták ki, a szélvédelem hiánya nem csak minket, de a blokkot is megdolgoztatja – némi idomozással, esetleg plexivel többet is ki lehetne sajtolni az Apriliából. Vibrációk vannak, no nem zsibbasztóak – hála a kiegyensúlyozó tengelynek -, néhány kilométer után már fel sem tűnik a pulzáló nyereg.

 
 

Aprilia Pegaso 650 Factory

 

Igazából a sebességérzetünket, meg az adrenalin szintünket is az veri a porba, hogy olyan stabilan, meglepetésmentesen történik minden. Milyen szívdobogást okozhat egy motor, ha vészfékezés mellett elkezd szitálni, meg becsuklani az eleje, ugye? Vagy ha ledöntve bepumpál a hátsó rugóstag. Ezek mind legalább olyan izgalmas dolgok, mint a bungee-jumping, vagy az orosz rulett, igazi endorfintermelő metodikák. Na, itt ilyen nincs. A futómű csak játszik a lóerőkkel, úgy, és akkor tesszük le az aszfaltra a négytucat lovat, ahogy és amikor csak akarjuk.

 
 

Teszt Aprilia Pegaso 650 Factory

Teszt Aprilia Pegaso 650 Factory

 

Nagyon könnyen döntögethető a Pegaso. Nem csak az aránylag kis tömeg miatt érezzük agilisnak; keskeny is, a meredeken álló villák miatt kis erőkifejtéssel irányíthatunk. Mindehhez 76 fokban fordíthatjuk ütközőtől-ütközőig a kormányt, úgyhogy a kis sebességű lavírozás sem jelent különösebb gondot. Az első villák hagyományosak, a hátsó rugóstag Sachs márkájú, és állítható rajta a rugóelőfeszítés és a húzócsillapítás. Ezek is olyan részletek, mint maga az egész motor: teszik a dolgukat – a gyári keresztbeúszós supermotós képekkel egy leheletnyit túlzásba estek.

 
 

Teszt Aprilia Pegaso 650 Factory

 

A fékek, JézusMáriaSzentJózsef, a Pegaso fékei! Messze, messze, nagyon messze túlmutatnak azon, amire használnunk kell őket. Már az első milliméteren is határozottan kúsznak rá a tárcsákra a betétek, és onnan annyira agresszívan kezdik el lassítani a gép 169 kilóját, hogy a gyönyörtől fáj mindenem. Pedig a konstrukciót nem az amerikai űrkutatásból homologizálták. A féknyereg radiálisan rögzített egy olyan adapterhez, ami aztán hagyományos módon van felcsavarozva a villa aljára. Ilyen kittet sok típushoz lehet kapni, ezzel el lehet radiálosítani a nyergeket. Jól működnek, de igazán, a motor legeltaláltabb alkatrészei.

A tesztet támogatta:
 

Teszt Aprilia Pegaso 650 Factory

Bőrruha: Pardi Motorsport

Egész okos kis mindenes lett a Pegaso. Még pozícionálni is nehéz, olyannyira sokoldalú gép – épp ezért, szükségszerűen semmiben nem nyújt kiemelkedőt. Kevés 650-est fogunk supermoto pályákon, illetve endurós terepen csapatni látni; ugyanakkor a hétvégi horvát túrára sem vinném el szívesen. A gyár túramotornak írja – nálunk inkább a szaladgálós, rápattanós címet harcolta ki. Ez persze nem feltétlenül negatívum: rengeteg mérges fickó ül dugókban minden egyes nap, és ha megjön az eszük, előbb-utóbb motorkerékpárral fognak járni. Vagy robogóval, vagy valami ilyesmivel – például Pegasóval.

Műszaki adatok
 

Erőforrás: 1 hengeres, vízhűtéses 4 ütemű motor alumínium hengerrel, láncmeghajtású felső vezérműtengely, 4 szelep, kiegyenlítő tengely
Furat X löket: 100 x 84 mm.
Hengerűrtartalom: 660 cc.
Kompresszió arány: 10:1.
Max. teljesítmény (főteng.): 48 LE (35 kW) 6,000 fordsz.-nál
Max. nyomaték (főteng.): 6.01 kgm ( 59 Nm) 5,000 fordsz.-nál
Üzemanyag ellátás: elektromos benzinbefecskendezés 44 mm-es torokátmérő
Indítás: Önindító
Kenés: száraz karter olajszivattyúval
Váltó: 5 sebességes
Kuplung: több tárcsás, olaj fürdőben
Váz: Acél nyíltbölcső
Első futómű: 45 mm átmérőjű teleszkópvilla. Rugóút 140 mm.
Hátsó futómű: Nagy merevségű lengővilla. Sachs hidraulikus központi rugóstag, állítható rugóelőfeszítés és húzócsillapítás. Rugó út 130 mm.
Első fék: FTE úszóágyazású acéltárcsa, 320 mm-es átmérő. Négydugattyús radiális féknyereg, radiális főfékmunkahenger
Hátsó fék: rozsdamentes acéltárcsa, 240 mm-es átmérő.
Kerekek: küllős kerekek, arany eloxált alumínium felnik
Elöl: 3.50 x 17".
Hátul: 4.50 x 17".
Első gumi: 110/70-17.
Hátsó gumi: 160/60-17.
Teljes hossz: 2,173 mm
Szélesség: 810 mm
Hasmagasság: 250 mm
Üléspozíció: 780 mm
Tengelytáv: 1,479 mm
Tank kapacitás: 16 liter (3.5 liter tartalék).

Ár Pegaso Factory: 1,899,000 Huf (akciósan, reg. adóval)
Ár Pegaso Strada: 1,739,000 Huf (akciósan, reg. adóval)

 


Hirdetés

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

#2841 littlerock

2009-03-09 22:31:14
másvalami, ha az ember csak úgy motort venne, egy átlagember, elmegy, és vesz egy új Banditot 1,3-ért, vagy egy SV650-est szintén nem "majdnemkétmillióért" személy szerint egy 750-es Shadow-t vennék ezen az áron...

#2828 littlerock

2009-03-09 17:44:20
maci! chopperen sincs esélye a bogaraknak:) 90-110 is halált jelent nekik... nem a 140... :)

A Teszt Rovat Hírei

Teszt, Yamaha MT-10 - Az arca a baj

Jelentjük, a Yamaha MT-10 nem hazudtolja meg "csupasz R1" becenevét: úgy megy, fordul és csinál mindent, ahogy egy... nos, csupasz R1. Csak hát hogy néz már ki?

Teszt, Honda CB500F: Csajozós figura

Tizennyolc évesen a fenekemet a földhöz vertem volna egy ilyenen, de a CB nyergében meg is fiatalodik az ember. Lám-lám, mivé lett a jó öreg CB(F)500!

Teszt, Yamaha Tracer 900: Szőnyeget, hangerőt, adrenalint...

Csavarj fel mindent! Például önmagadat a Grossglocknerre, vagy igazából ahová csak akarod. A fun/supermotó MT-09-ből sporttúrásított Tracer szinte mindenhová és majdnem mindenre jó.

Teszt: Suzuki SV650 ABS - Szupervumen

A Suzuki SV650 visszatért legjobb önmagához. A 2016-os modell ismét egy ugyanolyan imádnivaló kis gépezet, amilyen az 1999-es első kiadás volt, sőt, jobb, mint valaha.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: