Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

11°C°/17°

Elmúlt az ősz és beköszönt a tél, avagy téli tárolás okosan

Szerző: triple
2015-11-28 00:00:00
Hogyan tároljuk télen a motorunkat és mivel érdemes készülni a következő szezonra? Összeszedtünk pár fontos gondolatot.
Hirdetés

Az elkövetkező időszakban motorjaink mély álomba szenderülnek. Pár szerencsés társunk talán kijut meleg tájakra motorozni, de a többség a zord télnek köszönhetően csak reménykedhet egy korai tavaszban.

Megpróbálunk most pár tanáccsal ellátni benneteket, hogy mivel törjétek meg a téli csendet. 

Nem csak a motorok, de a szervizek, és szinte az egész motoros piac csendbe burkolózik. Ezt pedig érdemes kihasználni, és nem a tavaszi őrületben kapkodni. Minden kezdő motorosnak, de haladóknak is szükséges egy jó szerviz, ahol ha bármi gondja akad, segítenek megtalálni a leghatékonyabb megoldást. Ha van szervizünk, akkor oda, ha nincs, akkor érdemes elmenni kicsit kérdezősködni, beszélgetni. Sok szerviznek vannak akciói télen az ingyen szállítástól a kedvezményes munkadíjig. Ráadásul ebben az időszakban nyugodtan ott lehetünk és beszélgethetünk a szervizesünkkel. Kérdezzetek és gyűjtsétek be a megfelelő információkat. Alkatrészekre, motorokra és bármire.

Alap dolgokat mi is meg tudunk otthon csinálni, de egy jó szerviz attól jó, hogy fel is tár hibákat illetve prevenció jelleggel előre jelezhet gondokat. Gondolok itt kopásra, esetleg időszerű cserékre. Ha megtaláltuk a szervizt, kérjünk egy alapos felmérést, amiben nem csak egy olajcsere van. Ellenőrizni kell a gyertyákat, a lánc állapotát és még sorolhatnánk.

Suzuki GSX-RR 2015

Kiemelt figyelmet fordítsatok a fékekre és a futóműre. Az elsőnél gyári vagy minőségi terméket vásároljatok. Mi általában minden termékcsoportra szeretjük azokat ajánlani, akik csak azzal a témával foglalkoznak. Fékben például az EBC-t, ahol szakemberek segítenek tájékozódni a különböző betétek és tárcsák világában. Évente, de maximum kétévente érdemes fékfolyadékot cserélni. Nem győzzük hangsúlyozni ennek fontosságát, ahogy azt sem, hogy lehetőleg ne a legolcsóbb, ismeretlen eredetű termékre bízzátok az életeteket fékezéskor.

A második a futómű, ami szintén kényes téma. Mivel a tél hosszú és idő van, érdemes felkeresni egy specialistát, aki tud segíteni a megfelelő szervizben épp úgy, mint a beállításban. Mi az X-Bike-ba járunk, és nektek is előszeretettel ajánljuk. A futóműben az olajat kétévente cserélni kell, extrém kilométer használat mellett előbb is érdemes, és nem árt, ha olyan szakember végzi, aki képzett a területen. 

Az ilyen jellegű szerelések értelme az, hogy pontosabban be lehet állítani egy motort egy adott felhasználó esetében, mint a gyári érték, és ezzel könnyedebb és biztonságosabb vezetést érhetünk el.

Suzuki GSX-RR 2015

Akár a saját szervizetekben, akár az X-Bike-nál cseréltetitek le a fékfolyadékot, ellenőriztessétek a gyári fékcső állapotát. Ezen anyagokra is hat az idő, és érdemes 5-6 évente lecserélni őket gyári csőre vagy fémhálós Goodridge termékre, amivel növelhető a fék hatásfoka.

Én személy szerint minden hónapra kiírok egy állomást, amivel elütöm a telet. Az első a motor, majd jön a futómű, fék és így tovább. Fontos, hogy nem kell sietni és kapkodni. Kísérletezni, gondolkodni, nézelődni kell. Figyelni a téli akciókat és hallgatni a szakemberekre, de saját véleményt is formálni. Igazán csak az lesz jó motoros, aki ismeri motorját, és érti működését, és képes megtalálni a saját vezetési stílusának megfelelő beállításokat.

Miközben a motorunkat szervizeljük, ápoljuk és felkészítjük, sőt, lehetőleg jobbá tesszük a következő szezonra, ne feledkezzünk meg a ruházatról sem. 

A motorozásnál a ruházat nem csak divat termék. Az életünk múlhat rajta. Ha van szabadidőnk, és hiányzik egy kicsit a motorozás világa, vegyük nyakunkba a várost és nézelődjünk. Minden évben vannak jó ötletek ebben az iparágban, amit érdemes felderíteni, és itt is rengeteg akcióval találkozhatunk a téli időszakban. 

Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy ruhát kell vennünk, ha volt némi gond a nyáron a felszereléssel. Sok motorosnál látom, hogy nem jól vannak beállítva a kabát szűkítésére szolgáló tépőzárak, és ezért lebeg vagy felfújódik rajtuk a kabát menet közben. Ez akadályozó tényező és érdemes megszüntetni. Vagy nem egyszer láttam olyat a nyáron, hogy valaki a kabáton kívülre vette fel a gerincvédőt. Gondolhatjuk, hogy egy nagyobb tempónál történő esést kővető csúszásnál mennyire gyorsan szakad le a két gumipánt. Vannak jó varrodák, ahol a súlyveszteségünknek vagy éppen többletünknek is utána tudják állítani a ruhát.

Vigyük el sisakunkat oda, ahol vettük és ellenőrizzük, hogy ha felveszünk belőle egy teljesen újat, mennyire tágult ki a használattól a saját sisakunk. Amennyiben nagy a különbség, kérjünk másik szivacsot és ellenőrizzük úgy is. Fontos, hogy a bukósisak ne mozogjon a fejünkön, hanem lehetőleg a fejünkkel együtt.

Érdemes átgondolni a nyári túrák csomagolását és felszerelését. Sokan hirdetnek használtan is jó állapotú felszereléseket. Használjuk ki itt is az időt, és keresgéljünk minél szélesebb palettán. A HP Motornál és az EuroMotornál is találtok komplett kínálatot a dobozoktól a hengertáskákig. Ha eléritek, hogy tudjátok, mit akartok és miért, minden sokkal könnyebb lesz, és ez nem feltétlenül jelenti a legdrágább termék megvásárlását.

Van egy harmadik fontos terület, ahol minimum meg kell őrizni a nyári szintet, de még jobb, ha fejlődni is tudtok. Ez pedig a fizikális kondíció. Egy átlag utcai motor 170 kg-tól indul, aminek a mozgatáshoz erőre van szükség, míg a hosszú távú vezetéshez állóképességre. 

Érdemes felkeresni egy edzőtermet és tudatosan készülni a következő szezonra. Szerencsére vannak olyan nagy tapasztalatú motorosok, akik már visszavonultak a versenyzéstől, és személyi edzőként csoportos órákat vagy épp magánórákat tartanak. Ilyen a többszörös magyar bajnok Borka Jani is, akinek óráit előszeretettel ajánljuk, mert sokat lehet fejlődni és tanulni. A megfelelő kondíció biztonságot és sokkal jobb teljesítményt biztosít még közúton is. Hamarosan hosszabb sorozat is készül vele, de addig is eláruljuk, hogy kimondottan motorosoknak is tart felkészítést (pl. egyensúlyjavítás) és a RiverFitness-ben találjátok helyileg.

A teljesség igénye nélkül reméljük tudtunk ötleteket és tanácsokat adni a télre vonatkozóan. A motorozás szórakozás, de egyben technikai sport is, ahol az tud fejlődni, aki készül, és odafigyel mind önmagára, mind a technikára.

Azért röviden összefoglaljuk azoknak, akik nem szeretnének szervizbe menni, hogy mik a minimum folyamatok, amiket érdemes megcsinálni az őszi motortárolásnál.

1.

Tankoljuk tele a motort, ezzel is védve a tank belsejét a páralecsapódástól és az esetleges korróziótól.

2.

Ellenőrizzük a keréknyomást, és ha lehetőségünk engedi, helyezzük emelőre a motort a folyadékok jobb eloszlása miatt.

3.

Ha tehetjük, friss motorolajjal tegyük el a motort. A használt olaj veszít a nedvszívó képességéből, így érdemes lecserélni. 

4.

Tisztítsuk meg, majd kezeljük a megszokott módon a láncot. A lánc típusától függően válasszunk kenőanyagot. (A nyáron használt láncspray teljesen megfelelő.)

5.

Használjunk kipufogó-dugót vagy bármilyen rongyot a kipufogó betömésére. Ezzel is védjük annak belsejét a páralecsapódástól.

6. 

Kétévente cseréljünk fékfolyadékot. A fékfolyadék idővel egyre nagyobb arányban képes magába szívni a vizet, így hatásfoka romlik. Ráadásul a télies, párás időben a rossz minőségű fékfolyadéknak módja van korróziót előidézni a fékrendszer alkotóelemeiben, például a főfékhengerben. Egy ilyen folyamatnak "köszönhetően" - amellett, hogy drasztikusan romlik a fék hatékonysága - idővel számolnunk kell a főfékhenger dugattyújának esetleges cseréjével, ami nem kis költség.

Fontos, hogy csak ellenőrzött minőségű fékfolyadékot használjunk, mert sajnos egy rosszabb minőségű folyadék cseréjével nem biztos, hogy sikerül elkerülni a problémát.

"A Glykol egy olyan anyag, ami a levegő páratartalmából vizet von ki és elraktározza azt. A Glykol alapú fékfolyadékok víztartalma 3 év után várhatóan eléri a 12% -ot, amitől drasztikusan csökken a forráspontjuk és ezután már bármikor gőzbuborékok képződhetnek a fékrendszeren belül. Ez a jelenség vezet a szivacsos, beeső fékhez, ami rendkívül veszélyes lehet egy kiélezett helyzetben, és akár méterekkel hosszabb fékutat is eredményezhet. A járműgyártók ezért, legalább 2 évente kötelező feladatként előírják a fékfolyadékok cseréjét a kezelési utasításaikban."

7.

Vegyük ki az akkumulátort a motorból, és tegyük száraz, meleg helyre, vagy helyezzük csepptöltőre.

8. 

Egyéb folyadékok cseréje. A fékfolyadékon kívül több olyan kenőanyag is található motorunkban, aminek cseréje kétévente esedékes. Ilyen a teleszkópban található olaj, aminek cseréje a megfelelő működés szempontjából is fontos, de az anyagmegóvás miatt is érdemes időben - és ha lehet, a téli hidegek előtt - cserélni. Ne felejtsük el ellenőrizni a hűtőfolyadékot (motortípus függő) is.

9.

Eljutottunk a leponyvázásig. Itt is nagy körültekintéssel járjunk el. Amennyiben fűtetlen, nedves, de fedett helyen tartjuk motorunkat, ne kültéri ponyvával takarjuk le. A víznek ellenálló anyagok alatt gyakran és könnyen keletkezik pára, amely folyamatosan motorunk anyagösszetételét fogja támadni. Érdemes egy nagy pokróccal vagy olyan speciális beltéri ponyvával takarni a motort, aminek van nedvszívóképessége, ugyanakkor szellőzik is.

A téli tárolás mellett érdemes azzal is tervezni, hogy ebben a csendes időszakban a szervizeknek több szabadidejük van, így valószínűleg különböző akciók keretében jóval kedvezőbb kondíciók mellett csináltathatjuk meg az esedékes karbantartásokat.

Emelőt a Dangerbikes-nál, a MotorOázisnál és a HP Motornál is kaptok.

Kipufogódugót és beltéri ponyvát szintén találtok a MotorOázisnál.

Végül búcsúzunk egy fotóval, ami az egyik kedvenc rokon sportunknak köszönhető, de mi is teljesen megértjük a fiatalembert. Csak mi kicsit nezebb dolgot szorongatunk egész télen :). 

téli tárolás motorkerékpár


Hirdetés

Címkék:

motortárolás

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

-

#19131 pnshen 2016-11-09 10:19:17
Garázsokban gyakran nincs talaj felöli vízszigetelés, pincékben, mélységtől függően sokszor nem elgéséges annak vastagsága. A talaj irányából érkező talajpára főleg zárt helyiségben igen fontos tényezője lehet a motor külső korróziójának. A zárt garázsban tárolt motort érdemes gumilapon vagy fólián tárolni, Talán mondani sem kell, hogy a garázs legyen kiszellőztetve, hogy a pára a levegőben se tudjon felgyűlni. Fűtetlen térben a páralecsapódás fokozott, de fűtött garázsban is könnyen légtelítésig párásodhat a levegő. Kültérben is erős a talajpára, de a mozgó levegő szárító hatása kedvez a motornak. A motort jó pokróccal takarni (ahogy a cikk is írta) de én a gumilapot vagy fóliára állítást kültérben is javaslom.

A Műhely Rovat Hírei

Minden, amit tudni akarsz a levegős Showa villáról

Egyre nagyobb teret nyer a terepmotorozás egyik friss fejlesztése, a levegős rugózás. A világbajnokságon már évek óta tesztelik, és eléggé különböző véleményeket lehet hallani róla. Most részletesen bemutatjuk, mit tud a Showa újdonsága.

Moto Guzzi Sprinter

A svájci Gannet Design meglehetősen érdekes grafikus koncepciója.

Suzuki GS 550 LHC Agent Orange

Narancsos ügynök a balkezesektől, avagy egy simulékony café racer Amszerdamból.

JMR Honda CX500 Racer

Korrekt kis építés Idahóból.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: