Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

10°C°/18°

A sisak súlya és a gravitációs középpont

Szerző: marcello
2006-04-04 20:05:53
Egyáltalán nem volna logikus azt állítani, hogy a könnyű bukók jobbak a nehezeknél. Ehelyett inkább azt kell meghatároznunk, hogy mekkora nyomás nehezedik a nyakra.
Hirdetés

Egyáltalán nem volna logikus azt állítani, hogy a könnyű bukók jobbak a nehezeknél. Ehelyett inkább azt kell meghatároznunk, hogy mekkora nyomás nehezedik a nyakra, és ennek csak egyik oka lehet a sisak súlya. Egy zárt üvegszálas sisak átlagos súlya körülbelül 1.400 gramm. Az emberi fej tömege pedig nagyjából 5-7 kiló. Még akkor sem tudjuk pontosan megmondani, hogy a bukó mekkora nyomást gyakorol a nyakra, ha a tiszta súlyát vesszük figyelembe. Miért? Mert csak alig érezzük a sisak súlyát, ha az pontosan középre illeszkedik a fejre, olyan módon, hogy a gravitációs központja egybe esik a fej gravitációs központjával.

De nyomást fogunk érezni a nyakon, mihelyt megdöntjük a fejünket, ami mutathatja, hogy a bukó és a fej középpontja nem esik egybe, illetve a sisak nem illeszkedik megfelelően. Ez azt eredményezheti, hogy a sisak elmozdul, mikor a viselője például hátrapillant. A szél is megemelheti, illetve hosszabb utazás során szintén kialakulhat a nyakat terhelő nyomás.

Egyenesen, ferdén

•  a sisak gravitációs középpontja (távol C-től)

•  a sisak gravitációs középpontja (közel C-hez)

•  az emberi fej gravitációs középpontja

Ha a fej egyenesen áll (függőlegesen) akkor a gravitációs középpontok egy vonalra esnek, így nem érzünk különbséget.

Viszont egy megdöntött pozícióban, amelyet a második vázlaton láthatunk, már szembetűnő a különbség. Ha a gravitációs középpont A-ban van, sokkal nagyobb a lefelé húzó erő, mint ha C-ben lenne.

Ezért ha szeretnénk meggyőződni arról, hogy a bukó megfelelő-e számunkra, célszerű előredöntött fejtartásban kipróbálni, ezen kívül a fejünket jobbra-balra rázni. Ha a sisak gravitációs központja távol esik a fejétől, akkor nyomást fogunk érezni a nyakon. Ha a bukó gravitációs középpontja magasan helyezkedik el, azt mutatja, hogy a héj vastagsága nem teljesen egységes. Sokkal vastagabb lehet a tesztelt részeken, hogy kiszolgálja az ütésállóságra vonatkozó igényeket, ám a széleknél, amelyek nincsenek tesztelve, sokkal vékonyabb. Ha egy sisak héjának vastagsága teljesen egységes, és ez egészen a szélekig így van, akkor a súlya nagyobb lehet, ám a gravitációs középpontja alacsonyabban fekszik, így a nyakra nehezedő nyomás is jóval kisebb.

A teteje biztosan erős - gyorsteszt

A bukósisak erőssége függ a tervezéstől, az anyagösszetételtől, a konstrukciótól. A szabványvizsgálatok, általános minőségi ellenőrzések nagyrészt a sisak felső részének ütésállóságát veszik kontroll alá, pedig ugyanennyire fontos az oldalsó perem erőssége.

Hogy mennyire strapabíró egy sisak, nagyon egyszerűen megállapítható - a képen látható gyorsteszttel. Fogd meg a két peremet és nyomd erősen középirányba a két oldalt - így igazán kiderül, érezhető, hogy mennyire erős és ellenálló a sisak egésze.

Ha a sisak túl laza, külön terhet jelent, amikor a viselő hátranéz. Plusz nyomást jelenthet, hogy a sisak a tehetetlenség következtében még tovább mozog, míg a fej, már nem. Így egyértelműen kijelenthetjük, hogy semmiképp nem jó, ha a bukó túl laza, de ugyanez érvényes a túl szoros sisakokra is. A tökéletes illeszkedés egy kritikus faktor a nyakra nehezedő nyomást illetően.


Hirdetés

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Műhely Rovat Hírei

Elmúlt az ősz és beköszönt a tél, avagy téli tárolás okosan

Hogyan tároljuk télen a motorunkat és mivel érdemes készülni a következő szezonra? Összeszedtünk pár fontos gondolatot.

Minden, amit tudni akarsz a levegős Showa villáról

Egyre nagyobb teret nyer a terepmotorozás egyik friss fejlesztése, a levegős rugózás. A világbajnokságon már évek óta tesztelik, és eléggé különböző véleményeket lehet hallani róla. Most részletesen bemutatjuk, mit tud a Showa újdonsága.

Moto Guzzi Sprinter

A svájci Gannet Design meglehetősen érdekes grafikus koncepciója.

Suzuki GS 550 LHC Agent Orange

Narancsos ügynök a balkezesektől, avagy egy simulékony café racer Amszerdamból.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: