Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

-2°C°/

Mentőmotorok nyomában

Szerző: moczart
2010-11-11 11:35:25
Ötéves a Magyar Motoros Mentőszolgálat. Az idén befogott három új Honda Pan European mentőmotorról, és magáról a motoros szolgálatról Dr. Éger Istvánnal beszélgettünk.
Hirdetés

Szöveg: Dr. Schöller Andrea Fotók: Polis, -nn- Videó: -nn-

Én, mint gyakorló orvos (és gyakorló motoros) nap mint nap szembesülök azzal, mennyire fontos, hogy a mentés és a kórházba szállítás folyamata professzionális keretek között történjen. Sok esetben az első mentőegység kiérkezéséig eltelt minden egyes perc fontos lehet. Különösen közúti illetve tömegbaleseteknél jelent problémát a mentőautók gyors odajuttatása, ilyenkor lehet igazán nagy hasznát venni egy tökéletesen felszerelt mentőmotornak, amellyel gyorsan a helyszínre érve már a mentőautók odaérkezése előtt ellátásban lehet részesíteni a sérülteket és így hamarabb kórházba szállíthatók. Magyarországon az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) végez mentési tevékenységet, és tavasztól őszig a 2005-ben alakult Motoros Szolgálat teszi hatékonyabbá az ellátást.

Mivel a motorflotta fenntartásához és bővítéséhez állami támogatásra nem számíthat a szervezet, óriási segítséget jelentenek az adományozók felajánlásai. Idén az Erste Lízing és a Honda jóvoltából három Pan Europeannel bővült a járműpark, melyek ünnepélyes átadásán [mi] is ott voltunk. Szolgálatteljesítés közben kerestük fel Dr. Éger Istvánt, a Magyar Orvosi Kamara motoros mentésben is aktívan résztvevő elnökét, hogy a Szigetszentmiklósi Autópálya Mérnökségen közelebbről is szemügyre vegyük a motorokat, kérdéseinkre pedig Dr. Éger Istvántól választ kaphattunk.

A szerző, és Dr. Éger István

Mióta vannak mentőmotorok Magyarországon?

Dr. Éger: Ez az ötödik teljes szezon, a szolgálat kísérleti jelleggel 2005. augusztus elején, Balatonlellén indult, akkor még csak egy motorral. Egy hónap múlva átköltöztünk a Szigetszentmiklósi Mentőállomásra, és innen vonultunk egészen október közepéig. A következő évben, 2006-ban kaptunk még két motort, így a teljes szezonra vetítve kettő állandó és egy tartalékmotorral dolgoztunk. Abban az évben kerültünk át a mentőállomásról a Szigetszentmiklósi Autópálya Mérnökség telepére, általában májustól október közepéig teljesítünk szolgálatot jelenleg öt motorral, reggel nyolctól este nyolcig.

Milyen motor volt az első, milyenek követték, illetve jelenleg milyen flottával dogoztok?

Az első egy Yamaha FJR1300 ABS-es változat volt, ez egy nagyon jó motor, sajnos tavaly nyáron egy frontális ütközés során megadta magát. Ezt két hasonló típus követte az eggyel újabb kiadásból, ezek a mai napig szolgálnak, az idei bővítés kapcsán elkerültek Pécsre és Tiszaújvárosra. Időközben kaptunk adományként egy Harley-Davidsont is, az eredetileg rendőrmotornak gyártott változatot. Ez a motor nem alkalmas kifejezetten mentésre, inkább kisérésre, mozgóőrségre, reprezentációs feladatokra használható.

Minden mentőmotor GPS-szel is fel van szerelve, így pontosan ismert a helyzetük, sőt még azt is látja az irányító, hogy megkülönböztető jelzéssel haladnak-e vagy sem.

Minden mentőmotor GPS-szel is fel van szerelve, az irányító mindig pontosan ismeri a helyzetüket, sőt még azt is látja, hogy megkülönböztető jelzéssel haladnak-e vagy sem.

Idén három vadonatúj Honda Páneurópával indíthattuk az évet, ez jelentős minőség-, és mennyiségbeli előrelépés volt. Minőségbeli annyiban, hogy a Hondákat már gyári rohamfelszereléssel kaptuk, vagyis a Honda által gyártott, kormányra szerelt vezérlés segítségével működtethető az összes fényjelzés, a rádió és a hangjelzések is, ami sokkal biztonságosabbá tette a kiszállást. Az egész hangtechnika megújult gyakorlatilag.

A két Yamaha FJR-ből, a három új Hondából és a Harley-ból felépülő állomány lehetővé tette azt, hogy az M6 autópályán Pécsett, az M3 közelében a tiszaújvárosi mentőállomáson, az M3-on Gödöllőnél és az M0-án Szigetszentmiklóson legyen szolgálatban mentőmotor. A Harley, illetve a három Hondából egy tartalékban van, ez a motorok szerviz-beosztása szerint változhat.

Saját szervizetek van, vagy az importőrök felvállalták a mentőmotorok szervizelését is?

A motorokat a gyári szervizekbe visszük, szerencsére mind a Yamaha, mind a Honda nagyon segítőkész, az évek során jó kapcsolat alakult ki, becsülnek bennünket, maximálisan együttműködnek velünk és a lehető leggyorsabban megoldják a problémákat, hogy ne kelljen sokáig nélkülöznünk a munkából kiesett járművet.

A kormány bal oldalán található a rádió, a hírközlési fejegység pedig a hátsó ülés helyére épített dobozban került kialakításra.

A bal kormány alatt található a rádió, a hírközlési fejegység pedig a hátsó ülés helyére épített dobozban került kialakításra. Az összes fény és hangjelzést, és a cb-rádiót is a kormányról lehet vezérelni. Klikk a képekre, még több részletkép a galériában!

Milyen esetekben választandó a motoros mentés, milyen előnyei illetve hátrányai vannak a mentőautókhoz képest?

A tavalyi évben nevesítették először a mentési rendeletben a mentőmotort, mint mentési járművet, tehát a jogszabályi háttér azóta ismeri ezt a fogalmat, ez feltétele volt annak, hogy bármilyen szabályozás születhessen. Gyakorlatilag nem túl nagy a különbség motor és autó között, ehhez hozzátartozik az is, hogy ez nem egy olcsó technika. A mentés maga nem olcsó, a motor az egész mentéstechnikát tartalmazza ugyanúgy, mint a mentőautók, leszámítva a hordágyat természetesen, ezért sajnos nem engedhetjük meg magunknak azt a luxust, hogy a mentőmotort csak arra vessük be, amire való. Mert valójában mire való?

A mentőmotort két esetben vetjük be. Az egyik a sűrűn lakott városok, tehát nehéz forgalmi szituációt eredményező helyzetek, a másik a közúti és tömegbalesetek. Közúti balesetek esetén, ahol a leállt forgalom megnehezíti a mentők odajutását, gyorsan a helyszínre tud érni, ezért került homloktérbe elsősorban az M0 déli szakasza, ezért jöttünk legelőször ide. Az autópályán nagyon hatékonyan tudunk mozogni, tömegbalesetek során a motoros mentős látja el a kárhely parancsnoki feladatkört. Emellett segítséget jelenthet alacsonyabb szintű mentőegységnek, ha az nem tudja megoldania feladatot és segélykocsit kér.

„Ha valaki kiesik a szolgálatból, akkor nincs aki beugorjon helyette.”

„Ha valaki kiesik a szolgálatból, akkor nincs aki beugorjon helyette.”

A sűrűn lakott területek mentőmotoros ellátása inkább mentőrobogókkal, kisebb motorokkal képzelhető el – vannak Budapesten már ilyenek is – hiszen ezekkel a nagy, feldobozolt motorokkal, amilyenekkel mi dolgozunk, sok helyen, például szűk utcákban, nyaralóövezetekben nehéz a manőverezés. Ennek megfelelően a mentőmotorok bevethetősége és az elterjeszthetősége komoly megfontolást igényel.

De a fentiek nem fedik le teljesen a magyar mentőmotorosok tevékenységét, jelenleg legalább ugyanannyi esetben háziorvosi feladatokat érintő esetekhez is riasztanak bennünket. Ennek elsősorban a mentőkön kívülálló okai vannak, sem a jogszabályi környezet, sem a logisztika nem tökéletes, így aztán az összjáték sem az, ezért a riasztások indokoltsága sokszor csak a kiszálláskor derül ki. Ha a rekettyésbe kell menni újraéleszteni, akkor motor ide, motor oda, megyünk, de ha kiderül, hogy csak azért kellett a földön fekvőhöz kimennünk, mert kiütötte a sok szesz, az elég bosszantó tud lenni.

Dr. Éger István

Egy teljesen felszerelt, 300+ kilós motorral a lehető leggyorsabban, ugyanakkor biztonságban megérkezni, majd életeket menteni - magasztos, de egy elég veszélyes hivatás.

Tervezik-e a motoros ellátás kiterjesztését a még lefedetlen területeken?

Erről nem tudok sajnos nyilatkozni. Azt látni kell, hogy a rengeteg előny mellett a motoros mentésnek vannak korlátai is. Öt év után is azt kell mondanom, bizonyos fokig a helyét keresi még a motoros-mentőszolgálat, mint ahogy az egész mentés-bevetés is egy picit még mindig a helyét keresi Magyarországon. Az egészségtudatossági közállapotok okán a mentőhívás, a mentők igénybevétele ezer sebből vérzik. Ennek a szenvedő alanya a motoros szolgálat is. A személyzettel szintén bajban vagyunk. Sajnos két-három hete egy kollegánkat baleset érte, ő így kiesett és nincs helyette más, aki el tudná látni helyette a szolgálatot. A beosztásunk tele van lyukakkal.

Mi kell ahhoz, hogy valakiből mentőmotoros váljon?

Mentőorvosi vagy mentőtiszti képesítés megfelelő gyakorlattal, emellett nagymotoron szerzett gyakorlat, az A-kategóriás jogosítvány természetesen alapkövetelmény, és mivel megkülönböztető jelzésekkel közlekedő járművekről van szó, a PÁV1 megléte szintén kötelező. A szolgálat felvételének feltétele minden évben egy szezonkezdő gyakorlaton való részvétel és a gyakorlati vizsga letétele, ami a rendőrmotorosokéval egyezik. Tehát komoly tréninget kapunk minden szezon elején és van lehetőségünk rendszeresen gyakorolni.

Az Erste Leasing Motoros Akadémia által tartott egyik ilyen tréningre [mi] is kilátogattunk. Alant kisfilmünket, ide kattintva pedig a tréningen készített fotógalériánkat találjátok.

Az utóbbi években egyre nagyobb odafigyelést tapasztalok velünk, motorosokkal szemben az autósok részéről, de hogy viszonyulnak a megkülönböztető jelzést használó mentőmotorokhoz?

Igen, a mentőmotoros szolgálat első éveiben tapasztaltakhoz képest már nem érzek számottevő differenciát a mentőmotor és a mentőautóval szembeni viselkedésben. De egyébként ez nem azon múlik, hogy motor vagy autó, hanem azon, hogy a közlekedő maga hogyan viselkedik egy megkülönböztető jelzést használó járművel szemben. A Páneurópák ebben a tekintetben is előrelépést hoztak, hiszen professzionális villanócsöves fény-, és a korábbinál jobb hangjelzéssel vannak felszerelve. Két hónap használat után azt mondhatom, ez a felszerelés kb. 40%-kal jobban észrevehetővé, és ezzel biztonságosabbá tette a motoros mentést.

A Hondák gyári, villanócsöves fényjelzései a korábbinál sokkal feltűnőbbek.

A Hondák gyári, villanócsöves fényjelzései a korábbinál sokkal feltűnőbbek és egyszerűbben kezelhetőek.

A szolgálati előírás szerint milyen védőfelszerelések tartoznak hozzá a ruházathoz, illetve mennyi idő áll rendelkezésre mindezek felvételéhez egy riasztás esetében?

Természetesen protektoros, két részes utcai motorosruhában, vese- és gerincvédőben, protektoros kesztyűben, bukósisakban vonulunk. Az OMSZ kezdetben nem biztosított felszerelést senkinek, de később kaptunk ruhát, csizmát és sisakot. Ez sajnos csak néhány „régi motorosnak” járt, nem mindenkinek, így például az idén újonnan belépőknek sem tudtuk biztosítani a ruházatot. Az új főigazgató megígérte, hogy a jövő szezonban ez már nem fordulhat elő.

Dr. Égert riasztották!

A beszélgetés közben bejött egy riasztás, így szemtanúi lehettünk a készülődésnek. Az öltözködés az egyik ok, ami miatt az egy perces kivonulási idő rövidnek bizonyult, márpedig a védőfelszerelés nélkülözhetetlen kellék.

A hivatalos kivonulási idő 1 perc volt eddig ugyanúgy, mint a mentőautóknál. Ezt többször kifogásoltuk, mivel ez motorral nem kivitelezhető. Egy mentőautóban az ápoló be tudja programozni a GPS-t, vagy nézni a térképet út közben is, nekünk azonban nincs segítségünk, én motoron nem szívesen indulok el addig, amíg nem tudom, hogy hova megyek. A GPS beprogramozása legalább 1-2 perc, ráadásul motorozás közben, megkülönböztető jelzésekkel, extrém forgalmi szituációban még követni is a GPS-t – amit egyébként nem hallunk a motoron –, ez nem egyszerű lecke. Tehát a kivonulást lehetőség szerint úgy kell megkezdeni, hogy az úti céllal tisztában vagyunk. Nekünk itt a szigetszentmiklósi mentőállomáson jó dolgunk van egyébként, az autópálya-mérnökség megcsináltatta ugyanis a légkondicionálást, amiért nem győzök elég hálás lenni, hiszen így még kánikulában sem jelent gondot motoros nadrágban és csizmában töltenünk a szolgálati időt.

Útra készen, ez esetben az úti cél az M0-ás egy 5-6 km távolságra eső szakasza volt, ahol pár személygépkocsi karambolozott. Sajnos mi nem tarthattunk Éger Doktorral

Még a rádiót csatlakoztatja, kesztyű, és már indul is. Ez esetben az úti cél az M0-ás egy 5-6 km távolságra eső szakasza volt, ahol pár személygépkocsi karambolozott. Sajnos (szerencsére?) mi nem tarthattunk Éger Doktorral, de türelmesen megvártuk, míg visszaér.

Összességében az induláskor elvesztett 1-2 percet a mentőautóhoz képest a flexibilitáson és a gyorsaságon be tudjuk hozni, de van egy nagyon régi mentős szabály, miszerint a mentésben a legfontosabb a mentős személyzet. Ha nem érsz oda, akkor nem csak te kerülsz bajba, hanem az is, akihez oda kellett volna érni, tehát dupla bajt csinálsz. Amikor azt mondják, hogy a mentős élete az első, az elsőre valóban furcsán hangzik, de ez nem önzés. A biztonságos helyszínre érkezés a sérültnek is kulcskérdés. A néhány perces látszólagos időveszteség, ami a biztonságot szolgálja, az bőségesen kamatozik, míg ellenkező esetben a bajra csak a baj jön.

Hang, fény fel, és indulás!

Hang, fény fel, és indulás!

Szerencsére komoly baj nem történt, így nem kellett sokáig várnunk, hogy viszontláthassuk Éger Doktort és a Hondát. A beszélgetést a motor mellett és a motorról folytattuk:

Az új fény-, és hangjelzések biztonságosabbá teszik a kiszállást.

Az új fény-, és hangjelzések sokkal biztonságosabbá tették a kiszállást, de Éger Doktor még a Honda gyári felszerelésein is talált tökéletesíteni valót.

Az új fény-, és hangjelzések biztonságosabbá teszik a kiszállást.

„A kábelelvezetés nekem sem tetszik, pedig érdekes módon gyári megoldás.” (A villanófény hátsó fedetlen részét kell nézni - A Szerk.) „Nem tudom az angolok miért nem terveztek ide egy kompótfedelet, és miért a tükörnél kell a kábelnek kijönnie, de a látvány ellneére ezt nem mi csináltuk.”

A dobozok gyáriak, de különböznek az utcára kapható verziótól. A Yamahákon még műanyaghegesztőkkel szereltették be az osztásokat, de a Honda dobozaiba az alakra szabott vászontáskákkal sokkal gyorsabb a ki és bepakolás.

A dobozok gyáriak, de különböznek az utcára kapható verziótól. A Yamahákon még műanyaghegesztőkkel szereltették be az osztásokat, de a Honda dobozaiba az alakra szabott vászontáskákkal sokkal gyorsabb a ki és bepakolás.

A jobb dobozban van a A jobb dobozban van a

Jobb oldalon van a „nagybaj táska”. Olyan, közvetlenül az életet veszélyeztető esetekben használt eszközök találhatók benne, mint: a légút biztosítás eszközei (larhyngoscop, tubusok a lélegeztetéshez), lélegeztető ballon, taposó szívó (légutak leszívására), emellett van benne intraossealis tű és fúró. Utóbbiakat akkor vetik be, ha nem tudnak perifériás vénát biztosítani, így a csontvelőn keresztül tudnak gyógyszert adni és folyadékot pótolni. Erre főleg kicsi gyerekeknél lehet szükség, illetve olyan baleseteknél, amikor valamilyen oknál fogva a karok megközelíthetetlenek.

A bal doboz a „kisbaj táska” helye.

A bal doboz a „kisbaj táska” helye, azoknak a felszereléseknek, melyekre az első bármilyen kisebb beavatkozásnál szükség lehet. A vérnyomásmérőtől kezdve a fonendoszkópon keresztül megtalálható ebben a táskában minden: kötszerek, olló, infúzió, vércukormérő, és itt kaptak helyet a gyógyszerek is.

A top case rejti az újraélesztésre használatos defibrillátort, ami EKG készítésére szintén alkalmas. A top case rejti az újraélesztésre használatos defibrillátort, ami EKG készítésére szintén alkalmas.

A top case rejti az újraélesztésre használatos defibrillátort, ami EKG készítésére szintén alkalmas. Van itt még néhány stif neck, a nyak rögzítésére használt eszköz is… meg a defektjavító spray.

Talán a legnagyobb jelentőségű újítás a mentő Hondák lopásgátló rendszere. A fényjelzések járó motor mellett az indítókulcs kivétele után is működnek, ami egy alapvető biztonsági kérdés, hiszen így a helyszínen is jól látható a motor, miközben folyik a sebesültek ellátása. Ha pedig valaki eközben megkísérelné ellopni a mentőmotort, akkor az az első mozdulatnál leáll, újraindítani pedig kulcs híján nem lehet.

Te személy szerint melyik motort kedveled a legjobban a flottából?

Nos, ennek nagyon sok összetevője van… Mindent egybevéve a Hondát, de elsősorban nem a típusa miatt. A Yamaha számomra egy picit nehezen motorozhatónak bizonyult, de nagyon megbízható és stabil motor. A Honda lényegesen kényelmesebb, a V motorja miatt alacsonyabban van a súlypontja, így könnyebb vele manőverezni, és fordulékonyabb is. Mivel én eleve, mint magánember, boxermotor- és BMW-szerelmes vagyok, így hozzám közelebb áll a Honda; minden, a motor hangja és viselkedése is valahol ott van a Yamaha és a BMW között.

Talán a legnagyobb jelentőségű újítás a mentő Hondák lopásgátló rendszere. A fényjelzések járó motor mellett az indítókulcs kivétele után is működnek

A másik ok, ami miatt nagyon szeretem – szeretjük – a Hondát, az a korábban már említett gyári felszereltség, ami tökéletesen kiszolgál. A könnyebb kezelhetőség mellett ez hihetetlen biztonságot és komfortot ad. Korábban a Yamahára mindent mi szereltünk fel, mi találtuk ki mit, hova, és hogyan kéne feltenni, mi hol nem jó, nem praktikus. Ugyanakkor a Hondáról azt is el kell mondani, amit a motoros barátok nyilván szintén észlelnek, hogy nagy sebességnél, 150-160 km/h fölött az eleje elkezd bizony mocorogni. Mivel nekünk a hátsó dobozaink eléggé terheltek és a top case-ben is van legalább 20 kg, ami elég magasan is van, így nagy sebességnél az egyenesfutása bizony nem veszi fel a versenyt a Yamaháéval. Ezzel tisztában kell lenni, ezt hátsó fékkel kicsit kordában lehet tartani, de a sebességünk megválasztásánál mindenképpen figyelembe kell venni. Itt idézném, amit korábban mondtam, hogy egy mentés alkalmával a mentős élete a legfontosabb, oda kell érni.

2005-ös megalakulása óta jelentős fejlődésen ment át a szolgálat és ez nagyrészt a mentősök kitartásának és elszántságának köszönhető. Remélem az elkövetkező években további nagylelkű adományoknak és új állomáshelyek kialakításának lehetünk szemtanúi. Sok sikert kívánunk!


Hirdetés

Címkék:

magyar mentőmotor alapítvány

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

#15184 kitrino

2010-11-15 21:34:18
:))

#15175 turocska

2010-11-14 22:45:26
kit érdekel a nadrág, amikor a Bőr a király? :o)))

#15148 mejani

2010-11-12 12:05:08
Nagyon köszönöm! Elolvastam a cikket is róla.Nagyon tetszik, bár a viselőjén jobban áll, mint a sima farmer bemutató képeken...nyilván:) Az ára miatt nem mondom, hogy rohanok megvenni, de tavaszig a vásár betervezve!Köszi mégecce!

#15140 motorinfo

2010-11-11 17:04:23
Mejani! A nadrág egészen pontosan ilyen típusú: http://www.motorinfo.hu/bemutato/2010/04/20/esquad_francia_farmert_feneked_epsege_erdekeben/ és csak ajánlani tudjuk! Esquad E-Strong a neve, a www.danger.hu -nál találod meg személyesen.

#15139 mejani

2010-11-11 16:47:26
Elnézést az ide nem vonatkozó kérdésért, de Dr. Schöller Andrea szerzőnek milyen típusú a (motoros) gatyája?Nem viccelek!Állatira tetszik, meg kell tudnom...Köszönöm:) Amúgy csatlakozom az előttem szólóhoz.

#15128 marcello

2010-11-10 20:05:55
Nagyon komoly írás és remek szerkesztés. Nem csak informatív, hanem tényleg közel enged egy olyan világhoz, ahol a sikernek más a mércéje... Tisztelet a motorosmentősöknek a munkájukért, bár remélem, soha nem találkozunk személyesen. :)

A Magazin Rovat Hírei

Tűzijáték párbaj egy kerékpárúton

Motoros vs kerékpáros, ahol a bringás tűzijátékkal lövi a motorost

Mogli az utazó macsek

Kevés cica utazza át a világot motoron

Eladó egy 1989 Rc30 

Ritkán lehet látni ebből a korosztályból 0 kilométeres motort

X-Bike Karácsony

Kedvezmények több márkára
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: